Nederlandse dames plaatsen zich voor Championships Division op EK

Op de wedstrijddag zelf is besloten dat afgelopen dinsdag niet alleen de thuiswedstrijd werd gespeeld van het Nederlandse damesteam tegen Turkije, maar aansluitend ook de return.
Tijdens deze dubbele ontmoeting, in de met ruim 250 toeschouwers gevulde accommodatie van Scyedam, wonnen de Nederlandse dames tweemaal eenvoudig. Zowel thuis als 'uit' werd het 3-0 in het voordeel van Jie Li, Britt Eerland, Kim Vermaas en Rianne van Duin. Hierbij speelde het ontbreken van de kopvrouw van het Turkse team, Melek Hu, ongetwijfeld een flinke rol. Door de overwinningen plaatst Nederland zich voor de Championships Division, de hoogste klasse, op het Europees Kampioenschap voor teams in september in Luxemburg.

Eerste 3-0 vergt maar klein uur

De eerste wedstrijd was de thuiswedstrijd, de toeschouwers moesten goed opletten want voor er goed en wel een uur voorbij was stond de 3-0 al op het scorebord. Jie Li begon sterk tegen Betul Nur Kahraman en met 11-3, 11-2, 11-4 stond het eerste punt op het scorebord. Britt Eerland voegde daar eenvoudig een punt aan toe door met 11-7, 11-6, 11-6 van de 15-jarige Özge Yilmaz te winnen.
Kim Vermaas stond in de derde partij tegenover de sterkste Turkse speelster in Schiedam: Simay Kulakceken (WR 266). De eerste game is met 11-6 vrij eenvoudig voor Kim, maar de Turkse start goed aan de tweede game en met 9-11 brengt zij de stand op 1-1. Weer een goede start voor Kulakceken in de derde game maar de Nederlandse zet aan en pakt met 11-7 de derde game. Een duidelijke 11-6 voor Kim in de vierde game, waarmee de eerste confrontatie met 3-0 wordt gewonnen.

Tweede wedstrijd ook zonder tegenpunt

Rond 21.10 uur werd begonnen aan de ‘uitwedstrijd’. Ditmaal stond Jie Li tegenover de linkshandige jongste speler van het Turkse team. Deze tweede wedstrijd ging nog voortvarender van start voor Nederland. Met een duidelijke 2-11, 3-11 en 2-11 zet Jie de 1-0 op het scorebord. Dit punt betekent dat de Nederlandse dames definitief zijn geplaatst voor de hoogste divisie van het EK teams in Luxemburg.
Met de kwalificatie al op zak speelde Britt Eerland in de tweede partij tegen Simay Kulakceken. Het werd nooit echt een wedstrijd en na winst met 2-11 probeert Britt er in de tweede game nog een leuke wedstrijd van te maken voor het publiek, maar met 7-11 is ook deze game eenvoudig voor de Nederlandse. De 5-11 in de derde game zet het tweede punt voor Nederland op het scorebord.
Rianne van Duin staat in de zesde wedstrijd van de avond tegen Betül Kahraman. Kahraman begint goed aan de wedstrijd en pakt de eerste game met 5-11. Het blijkt een zware wedstrijd waarin de games over en weer gaan. De tweede game is met 4-11 voor Rianne, waarna Kahraman de derde pakt met 11-9. Met 8-11 maakt de Nederlandse gelijk en dwingt een vijfde game af. In deze vijfde game werd het erg spannend met de Turkse die op een 5 1 voorsprong komt. Na een time out komt Rianne goed terug en weet uiteindelijk met 11-9 de overwinning binnen te halen.
Met tweemaal 3-0 winst plaatsen de dames zich overtuigend voor de hoogste divisie van het EK teams in Luxemburg.