Prima samenwerking basisscholen, gemeente en Scyedam

Vorig jaar werd al een eerste aftrap gegeven aan wat het eerste officiële buitentafeltennistoernooi van Nederland zou moeten worden. Een jaar later, op woensdag 20 april 2016, kwam het dan echt van de grond. Op het terrein van de Islamitische basisschool Ababil organiseerde Tafeltennisvereniging Scyedam in samenwerking met de Gemeente Schiedam en meerdere basisscholen het allereerste buitentoernooi van Nederland.

door Damy Baumhöer

Projectleider Hans van den Broek en coördinator Hans Lingen, in het verleden goed voor de nationale titel in het dubbelspel, waren samen verantwoordelijk voor de totstandkoming van het evenement. 'Het is goed om te zien dat iedereen zo sportief is. Er heerst ook een redelijk hoog niveau. Iedereen is aan elkaar gewaagd,' aldus Van den Broek. Zijn voormalig dubbelpartner is het met hem eens. 'Heel leuk om samen met de kinderen zo'n middag te organiseren,' oordeelt Lingen. Het weer werkte in ieder geval mee. 'Dat is altijd een meevaller' voegt hij eraan toe.

Bij het project werd onder andere de hulp ingeschakeld van enkele sportcoaches. De samenwerking met meerdere Schiedamse basisscholen, de gemeente en de plaatselijke tafeltennisvereniging mag bijzonder genoemd worden. Akif Basalan, vakleerkracht bij Ababil, is in ieder geval enthousiast. 'De eerste buitentafels van de gemeente zijn hier gekomen. Daarbij promoot de wijksportvereniging verschillende sporten en tafeltennis is er daar een van.' Op de school liep het nieuws over een buitentoernooi als een lopend vuurtje. 'De leerlingen waren direct enthousiast. We hebben meerdere voorrondes gehouden om uiteindelijk met vier deelnemers mee te doen aan het toernooi.'

Het thuisspelende Ababil was sterk vertegenwoordigd. Deelnemers Selim en Osman wisten uiteindelijk de top drie te bereiken. Winnaar was Philo van Het Talent. Eerder werd deze achtste-groeper al kampioen op andere toernooien.

Of er volgend jaar opnieuw een buitentoernooi wordt georganiseerd, is nog niet bekend. Als het aan de initiatiefnemers ligt, komt er zeker een vervolg, al dan niet in een andere gemeente. 'Je ziet dat er veel animo is voor een dergelijk evenement. Laat dit een opmaat zijn voor de rest van Nederland,' besluit Van den Broek.